Ter inspiratie van dit blog heb ik natuurlijk gekeken naar wat er al over het geven van nieuwjaarsspeeches geschreven is. Je komt snel op blogs met tips voor een onvergetelijke nieuwjaarsspeech. In deze blogs staat dat je beter geen PowerPoint kunt gebruiken, je vooraf water in plaats van alcohol moet drinken en dat je vooral op tijd moet beginnen met schrijven van de speech. Mijn eerste gedachte was: Is dit echt het tip niveau dat nodig is? Moeten we mensen ook vertellen dat ze kleren aan moeten en op tijd aanwezig moeten zijn? Deze gedachte was een beetje naïef, want al bij eerste navraag over ervaringen met nieuwjaarsspeeches was het raak. Het gebeurt dus echt dat CEO’s de Nieuwjaarsspeech aangrijpen, om ondersteund door vele PowerPoint sheets het afgelopen jaar doornemen, het thema van het nieuwe jaar bekend maken en een paar mensen in het zonnetje te zetten. Dit in het zonnetje zetten is natuurlijk goed bedoeld, maar de rest voelt zich niet gezien. Kortom dit niveau tips is voor sommige sprekers absoluut een must. Om te beginnen een kleine reminder van Arnout Van den Bossche over Powerpoint.
De ironie is, dat als ik ooit ongevraagd iets hoor over een nieuwjaarsspeech, dat dit nooit positief is. Meestal is er iets gruwelijk fout gegaan zoals een anekdote die verkeerd uitpakt, maar wel blijft hangen, een spreker die de meeste tijd over zichzelf praat of een zeer positieve speech voor medewerkers die middenin een reorganisatie zitten. Deze parels van mislukkingen worden graag doorverteld en gedeeld. Er zullen vast mooie Nieuwjaarsspeeches gehouden zijn, maar deze halen het nieuws niet. Ik ken geen nieuwjaars variant van de “I have a dream speech” die de geschiedenisboeken gehaald heeft. Dit geeft mij even het gevoel: Zijn we met zijn allen niet een rituele dans aan het doen, waar niemand op zit te wachten? Deze conclusie doet het moment te kort, want een nieuw jaar is een feestelijk moment met nieuwe mogelijkheden en een mooi moment voor connectie. In dat licht wil ik graag de volgende tips meegegeven voor iedereen die dit jaar (weer) een speech mag houden.
Sorry…… De titel van dit blog was misleidend, want ik geloof dat je niet briljant moet willen zijn. De slechtste speeches die ik in mijn leven gegeven heb waren te veel gericht op grappig, briljant of gevat zijn. Wat jammer dat ik nog niet de kennis had die ik nu heb. Wat jammer dat ik de sociale sensor van het publiek toen nog onderschatte. Mensen voelen het als je te grappig of briljant wilt zijn. Als je dan niet briljant mag zijn wat dan wel? Durf kwetsbaar te zijn. Hiermee bedoel ik niet dat de Nieuwjaarsspeech een vervanging gaat zijn van de wekelijkse therapiesessie. Hiermee bedoel ik: Deel je oprechte gevoel over afgelopen jaar en de hoop die hebt voor volgend jaar. Bij kwetsbaarheid denkt iedereen direct aan Brené Brown, maar er zijn meer mensen die er mooie dingen over gezegd hebben. Neem bijvoorbeeld Rajiv Nathan.
Wat mooi terugkomt in dit filmpje is dat je niet met de uitkomst bezig moet zijn. Ga niet krampachtig mensen inspireren of aan het lachen maken. Ga niet micro-managen welk gevoel mensen MOETEN hebben aan het einde van de speech, maar spreek vanuit je hart.
Het is een nieuwjaarsspeech dus de focus mag natuurlijk op het positieve liggen. Ook als een situatie moeilijk en lastig is kan je trots zijn op de manier waarop iedereen ermee omgaat.
De beste Nieuwjaarsspeech die ik live zelf heb ondergaan had interactie en was daardoor een groot succes. De spreker had voor iedereen een medaille en in tweetallen mochten we die aan elkaar geven met een welgemeend compliment aan elkaar. Laten we weer even teruggaan naar het filmpje van Rajiv en dan specifiek het moment dat hij interactie met het publiek stimuleert.
Zie je de energie die vrijkomt bij interactie? Dus zorg dat je publiek enthousiast is, want dan kan je jezelf het volgende optreden besparen.
Deze tip technischer verwoord is: Hanteer een duidelijke structuur. De meest standaard structuur voor een nieuwjaarsspeech ziet er als volgt uit:
Om eerlijk te zijn, maakt het niet precies uit hoe de structuur eruitziet. Door het gebruik van structuur ga je nadenken wat je wilt zeggen. Improvisatie wordt gezien als de heilige graal van het publiek spreken en dat is niet voor niks. De kunst is om binnen de structuur te improviseren, want speeches zonder structuur zijn warrig en hoe langer ze duren hoe pijnlijker het is om naar te luisteren. Dit brengt mij bij de volgende tip.
“Hoe lang moet ie zijn?” Is natuurlijk een omstreden vraag. Toch is het goed, om na te denken over de ideale lengte. Want wat mensen ook zeggen: De duur van een speech maakt uit. Zoals Winston Churchill al zei:
‘A good speech should be like a woman’s dress: Long enough to cover the subject, but short enough to be interesting’.
Als absoluut maximum zou ik 10 minuten zeggen, maar je doet je publiek een plezier als je er 5 van maakt. Die laatste opmerking is niet persoonlijk. Wij als mensheid zijn gewoon niet heel goed in aandachtig luisteren.
Iemand die nog steeds geroemd wordt voor zijn charisma is Bill Clinton. Hij had de gave om echt contact te maken met het publiek of de persoon waarmee hij in gesprek was. Het onderstaande filmpje analyseert zijn oogcontact tot microniveau. Dit filmpje moet je niet zien als een uitnodiging om op de schoot van je publiek te gaan zitten of ze door je oogharen aan te kijken. Wat dit filmpje mooi laat zien is de waarde van oogcontact en de tip om jezelf op te nemen in een goede.
Tot slot nog een Bonusfilm met zeven doodzondes, die ook zeker niet in een nieuwjaarsspeech mogen en nog wat tips over stemgebruik.
Dit filmpje geeft mooi aan wat je het hele jaar kunt doen. Als je dit doet hangen mensen als vanzelf aan je lippen volgend jaar. Ik wens je veel HAIL (Honesty, Autenticity, Integrity en Love) toe dit jaar.
Wij hopen dat dit blog je weer verder heeft geholpen en wensen je een fantastisch nieuwjaar!